איך לאכול באיזון בארוחת החג?

נכתב ע"י הדיאטנית שרה סווירי

תמונה בנושא איך לאכול באיזון בארוחת החג? כל חג זה קורה,
המגוון הרחב של המאכלים המיוחדים מציף אותנו והעיניים מסתנוורות.
הכל טעים, אנחנו רוצים לאכול מהכל, אבל אין מספיק מקום בבטן.
אנחנו מבטיחים לעצמנו שהפעם אנחנו נצליח לעצור בזמן
ועדיין, בסוף הארוחה - צריך לפתוח כפתור ולהישען לאחור.

מחקרים רבים מראים שאכילה חברתית מעלה את כמות האוכל הנאכלת בארוחה.
למעשה ככל שאוכלים איתנו יותר אנשים והארוחה נמשכת יותר זמן - כך נאכל כמות גדולה יותר.

גם המגוון הגדול של המאכלים מקשה עלינו לעצור בזמן.
מחקרים מצאו שככל שיש מגוון גדול יותר של מזונות בארוחה, אנחנו אוכלים יותר.

בשפה המקצועית זה נקרא "אכילת קפיטריה".
והסיבה היא שכשאנחנו אוכלים מזון אחד, אנחנו מגיעים לרמה מסוימת של שובע מהטעם המסוים שאכלנו.
זה נקרא שובע חושי.
אך כשיש טעמים רבים, אנחנו לא מגיעים לשובע החושי
כי בכל פעם שאנחנו טועמים מאכל אחר הוא משנה את הטעם שיש לנו בפקיעיות הטעם
רמת השובע החושי יורדת, ויש לנו רצון להמשיך ולאכול.

10 טיפים שיעזרו לכם לאכול בשליטה ולנשום לרווחה בסוף הארוחה

 

בפן ההתנהגותי 
אל תגיעו מורעבים לארוחה - כשאנחנו מורעבים לארוחה, האכילה היא הרבה יותר אימפולסיבית. אנחנו אוכלים מהר מאוד, ובכמות גדולה מידי. בדרך כלל יש לנו נטייה לנשנש סתם חלה כי היא זמינה וטעימה, בזמן שאנחנו מחכים לארוחה העיקרית. לכן לפני שאתם יוצאים מהבית, תאכלו פרי, פרוסה עם משהו או יוגורט כדי להגיע רגועים ונינוחים לארוחה.
אל תתמלאו מהסלט - הרבה פעמים ממליצים להתמלא מירקות כדי שלא נתפתה לאכול ממזונות החג החגיגיים והטעימים. לרוב זה לא באמת עובד, כי חסה, בכל זאת פחות טעימה משוק של טלה, ובדרך כלל מה שקורה זה שגם מתמלאים מהמון ירקות וגם לא מוותרים על המאכלים האהובים, ואז יש נטייה להרגיש מלאות יתר בסוף הארוחה.
תתכננו את המקום בבטן - כיוון שיש הרבה מנות, תחליטו לקחת כמות קטנה מהדברים שאתם באמת רוצים, כך תוכלו לטעום מספר מאכלים שונים ולא תרגישו שהגזמתם. גם כף או שתיים מספיקות כדי לטעום.
תבחרו את האוכל הכי מיוחד - תסתכלו על כל המנות ותתחילו לפסול - מה אתם מכירים, איזה אוכל לא נראה כזה טוב, איזה אוכל לא טעים לכם בדרך כלל, ועל אוכל כזה תוותרו. אם תאכלו את מה שאתם באמת רוצים, גם אם מדובר במאכל שמכיל יותר קלוריות, תהיו מסופקים ויהיה לכם קל יותר לוותר על שאר האוכל בפחות מיוחד. וכך תחסכו הרבה מקום וקלוריות מיותרות.
תתרגלו לוותר על האוכל - אחת הבעיות היא שהרבה אנשים מרגישים שהם "חייבים" לטעום מהכל. ואם לא טועמים ממאכל מסוים, יש תחושת פספוס. הבעיה היא שכל עוד "חייבים" לאכול מהכל, גם אם נהיה שבעים תהיה לנו נטייה להמשיך ולאכול, כי יש עוד כמה מאכלים שלא טעמנו מהם. לכן חשוב לבוא עם החלטה מודעת שכנראה לא נטעם מהכל וזה בסדר, יש עוד מספיק ארוחות חג לפנינו.מומלץ לתרגל להשאיר אוכל באופן קבוע בארוחה על מנת שבארוחות חגיגיות, זה יהיה קל לביצוע.
תאכלו לאט ותעשו הפסקות בארוחה - האכילה האיטית חשובה כדי שתוכלו להנות מהטעמים השונים ולהרגיש אותם באמת. הרי לא כל יום חג, אז חבל שנאכל את האוכל במהירות ונפספס את הטעם שלו. ההפסקות חשובות כדי שנוכל לעצור מידי פעם ולבדוק מה קורה בבטן, האם כבר מתחילים להתמלא, האם לוותר על חלק ממה שבחרנו, האם עדיף שנשמור מקום לקינוח?
ברגע ששבעתם תצרו לכם מחסום - כשאנחנו שבעים קל לנו יותר לעצור. לכן ברגע שזה קורה תעשו פעולה שתקשה עליכם לאכול עוד – תרחיקו את הצלחת, שימו עלי המפית, תגשו לעזור לפנות את האוכל, שימו מסטיק בפה.

בפן התודעתי
תזכירו לעצמכם מה קרה בעבר כשלא עצרתם בזמן - תזכרו בחגים קודמים בהם לא עצרתם בזמן את ההרגשה שאכלתם יותר מידי. את כאבי הבטן, את תחושת מלאות לא נעימה, נפיחות, כבדות, עייפות, צרבת או בחילה והרבה פעמים גם רגשות אשמה. חשבו לעצמכם איזה פספוס זה לאכול אוכל כל כך טעים ומיוחד, ובסופו של דבר לסיים את הארוחה עם כאבי בטן ותחושת אשמה.
תזכירו לעצמכם שאת הדברים המיוחדים שבאמת רציתם כבר אכלתם - ואם יש משהו שלא אכלתם תמיד יהיו הזדמנויות נוספות לאכול אותו, בן אם להכין אותו או לקנות אותו בחוץ.
קחו את השליטה על הגוף שלכם - אל תתנו למאכלים המפתים "לנצח" אתכם ולגרום לכם לאכול יותר מידי ולהתפוצץ. ההרגשה שאכלתם בדיוק מה שהגוף שלכם צריך (טוב בואו נהיה כנים , טיפה יותר מידי, אבל לא יותר מזה ) זו הרגשה ממש טובה, שאתם מנהלים ושולטים על הבחירות שלכם ובגוף שלכם.

מתכון לעוגת תפוחים בריאה וטעימה (12 פרוסות)
מרכיבים
בצק:
150 גרם קמח תופח
4 כפות שמן
3 חלמונים
3 כפות סוכר
כפית סוכר וניל

מלית:
12 תפוחי עץ גראנד
2 כפיות סוכר

ציפוי:
3 חלבונים
25 גרם סוכר
כחצי כוס מים רותחים

הוראות הכנה
לערבב את כל חומרי הבצק וללוש עד ליצירת בצק אחיד, לשטח אותו בתבנית, להעביר לתנור לרבע שעה על חום 180 מעלות, לאחר מכן להוציא.
לקלוף את התפוחים, להוציא את הליבה, לשים בתוך שקית קוקי, ולאפות בתנור על חום 180 מעלות לכחצי שעה, עד ליצירת מרקם רך, לאחר מכן להעביר את זה לתחתית הבצק האפוי.
להקציף את החלבונים עד להקשחה, ואז להוסיף בהדרגה, מעט סוכר ולהמשיך לבחוש. חשוב לא לשים בבת אחת את כל הסוכר כדי לא לשבור את הקצף. לאחר יצירת מרקם קשיח, להעביר עם כף בעדינות את הקצף לתבנית עד לכיסוי מלא.
להעביר לתנור עד להשחמה ( כ-15 דקות )
להרתיח מים ולפזר מעט מים רותחים עם כף על כל משטח הקצף כדי למנוע דביקות. 

ערך תזונתי לפרוסה
116 קלוריות, 3 גרם חלבון, 16 גרם פחמימה, 4 גרם שומן

בתיאבון 😊

לוגו של וואטסאפ