טלפון  : 055-8817052

אימייל : contact@mutarli.co.il

|

מותר לי - החברה היחידה
בתחום התזונה והדיאטה
בעלת
תו אמון הציבור

למותר לי יש את תו אמון הציבור

תזונה מתאימה לאוסטאופרוזיס

סיגלית פז - דיאטנית קלינית

מחלת האוסטאופרוזיס



באופן טבעי, קיימים תהליכי בניה והרס בעצמות שלנו.

בסוף שנות העשרים, נגיע לשיא מסת העצם ומשם תהליכי ההרס גוברים על תהליכי בניית העצם והעצמות הופכות ליותר שבירות. בגיל המעבר, עקב ירידה באסטרוגן - הורמון שמגן על העצם - תהליכי הפירוק מתגברים.

 

אוסטאופרוזיס היא מחלת עצם כרונית בה יש ירידה בריכוז המינרלים בעצם. גורמי סיכון נוספים למחלה הם תת משקל, עישון, מחלות כרוניות מסויימות, תרופות מסויימות ותזונה לקויה.

 

הסטטיסטיקה


על פי הסטטיסטיקה, אישה אחת מתוך שלוש וגבר אחד מתוך שניים עשר יסבלו מאוסטאופרוזיס. מאיזור גיל ארבעים מסת העצם יורדת ב- 0.3-0.4 אחוז בשנה, בגיל המעבר 3-5 אחוז בשנה.

 

הירידה במסת העצם לא ניתנת להרגשה וגם אין לה תסמינים ברורים. החלקים בגוף בהם יש נטיה גדולה יותר לשברים הם : חוליות עמוד שדרה, שרש כף היד, הירך והצוואר. אוסטאופרוזיס מעלה את הסיכון לשברים פי ארבעה בהשוואה לאדם בריא.
 

מניעה


זיהוי מוקדם - במידה ועושים בדיקות ומזהים שיש דלדול בעצם בשלב מספיק מוקדם ניתן להתערב ולשפר את המצב. הבדיקה שצריך לבצע היא בדיקת דקסא - בדיקה לצפיפות עצם - בדיקה זו ניתן לעשות החל מגיל שישים או מגיל חמישים עבור נשים בעלות סיכון מוגבר לאוסטאופרוזיס. בדיקות דם נוספות שיכולות להצביע על פירוק עצם מוגבר הן : PTH , בלוטת התריס , ויאטמין די ותפקוד כליות.


פעילות גופנית - חשוב ומומלץ לעשות פעילות גופנית בה מופעל משקל על העצמות, פעילות זו  גורמת לדחיסה של העצם ולעוזרת לחיזוקה. בנוסף לכך, תרגילים לחיזוק ותרגילי גמישות גמישות יכולים לסייע לחזק את הרקמות התומכות כגון שרירים ורצועות כך באם תהיה נפילה, נפחית חלק מעוצמת הנפילה. כמו כן, חשוב לבצע תרגילים לשיפור שווי המשקל ובכך להפחית מלכתחילה את הסיכון לנפילות.


תזונה מאוזנת - עלינו לצרוך מספיק אנרגיה לשם בניית העצם, לאכול מגוון, מכל קבוצות המזון. לוודא שהתזונה שלנו מכילה כמות מספיקה של סידן (1000-1200 מ"ג ליום) שרמות ויטמין די תקינות. במידה וקימים חוסרים יש להשלימם באמצעות העשרת התזונה ונטילת תוספי תזונה מתאימים.
חשוב מאוד לצרוך ירקות ופירות.

מספר מחקרים הראו כי תזונה צמחונית, למרות שהיא דלה יחסית בסידן, הצליחה להפחית את הסיכוי לאוסטאופרוזיס. ההשפעה הברוכה כנראה נובעת מכך שמזונות צמחיים נחשבים למזונות בסיסים בעוד שמוצרי חלב ובשר הם חומציים. צריכה עודפת של מזונות חומציים עלולה לגרום להפרשה מוגברת של סידן מהעצמות וכך להגברת הסיכוי לאוסטאופרוזיס. צמחוניים בעצם נהנים מהגנה טבעית עקב תזונתם.

 

בכל מקרה, חשוב ורצוי מאוד לפנות לייעוץ מקצועי עם רופא או דיאטנית קלינית על מנת לוודא שהתזונה מותאמת לכל צרכי הגוף, במיוחד בגיל מבוגר.

טיפול תרופתי - קיימים מספר טיפולים שונים שעוזרים להפחית בדלדול מסת העצם או את הגברת הבניה. מומלץ וחשוב להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים.

 

 

לסיכום, עקב טבעה של מחלת האוסטאופרוזיס, שלא ניתן להרגיש בהתפתחותה, חשוב לוודא החל מגיל המעבר, בעיקר אצל נשים, שהתזונה שלנו טובה וללא חסרים תזונתיים.

  • Facebook
  • YouTube